Ένα νέο εύρημα από το τηλεσκόπιο Webb ανατρέπει 40χρονη θεωρία

Για δεκαετίες, οι μετρήσεις της διαστολής του σύμπαντος υποδηλώνουν μια ανισότητα γνωστή ως ένταση Hubble, η οποία απειλεί να σπάσει την κοσμολογία όπως τη γνωρίζουμε. Τώρα, την παραμονή της δεύτερης επετείου του, ένα νέο εύρημα από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb έχει απλώς παγιώσει το μυστήριο.

Πριν από σχεδόν έναν αιώνα, ο αστρονόμος Έντουιν Χαμπλ ανακάλυψε τη διαστολή του σύμπαντος και την επιταχυνόμενη ορμή όλων των γαλαξιών μακριά ο ένας από τον άλλο. Μετά από αυτήν την επέκταση προς τα πίσω στο χρόνο, οδήγησε την επιστημονική κοινότητα στην τρέχουσα καλύτερη κατανόηση του πώς ξεκίνησαν όλα – την ”Μεγάλη Έκρηξη” ή αλλιώς Big Bang.

Tην τελευταία δεκαετία, μια ανησυχητική παρατήρηση έρχεται να μπει σφήνα στη κατανόηση του σύμπαντος. Ανάλογα με το πού κοιτάζουν οι αστρονόμοι, ο ρυθμός διαστολής του σύμπαντος (μια τιμή που ονομάζεται σταθερά του Hubble) ποικίλλει σημαντικά.

Τώρα, στη δεύτερη επέτειο από την εκτόξευση του, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST) έχει παγιώσει την απόκλιση αυτή με εκπληκτικά ακριβείς νέες παρατηρήσεις που απειλούν να ανατρέψουν το τυπικό μοντέλο της κοσμολογίας.

Η νέα φυσική που απαιτείται για την τροποποίηση ή ακόμα και την αντικατάσταση της 40χρονης θεωρίας είναι τώρα ένα θέμα έντονων συζητήσεων στον αστρονομικό κύκλο.

«Είναι μια διαφωνία που πρέπει να μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν καταλαβαίνουμε πραγματικά τη σύνθεση του σύμπαντος και τη φυσική του», είπε ο Adam Riess, καθηγητής αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, ο οποίος ηγήθηκε της ομάδας που έκανε τις νέες μετρήσεις JWST. Οι Reiss, Saul Perlmutter και Brian P. Schmidt κέρδισαν το Νόμπελ Φυσικής το 2011 για την ανακάλυψή της σκοτεινής ενέργειας το 1998, της μυστηριώδους δύναμης πίσω από την επιταχυνόμενη διαστολή του σύμπαντος.

Oλα ξεκίνησαν με μια μεγάλη έκρηξη

Σε αυτό πολλοί κοσμολόγοι μπορούν να συμφωνήσουν:  Όλα ξεκίνησαν με το Big Bang.

Στη συνέχεια, σε μια στιγμή, σχηματίστηκε το σύμπαν: ένας διαστελλόμενος, κυλιόμενος ”ζωμός” πλάσματος από ύλη και σωματίδια αντιύλης που εμφανίστηκαν, μόνο και μόνο για να εξαφανιστούν το ένα με το άλλο κατά την επαφή.

Παρατημένα στην τύχη τους, η ύλη και η αντιύλη μέσα σε αυτό το βούρκο πλάσματος θα έπρεπε να έχουν καταναλώσει εντελώς η μία την άλλη. Αλλά οι επιστήμονες πιστεύουν ότι κάποια άγνωστη ανισορροπία επέτρεψε την παραγωγή περισσότερης ύλης παρά αντιύλης, σώζοντας το σύμπαν από την άμεση αυτοκαταστροφή.

Η βαρύτητα συμπίεσε τους θύλακες του πλάσματος, πιέζοντας και θερμαίνοντας την ύλη έτσι ώστε τα ηχητικά κύματα που ταξιδεύουν λίγο πάνω από τη μισή ταχύτητα του φωτός (ακουστικές ταλαντώσεις βαρυονίου), να κυματίζουν στην επιφάνειά τους.

Εν τω μεταξύ, η υψηλή ενεργειακή πυκνότητα των πολυσύχναστων περιεχομένων του πρώιμου σύμπαντος τέντωσε τον χωροχρόνο, τραβώντας ένα μικρό κλάσμα αυτής της ύλης με ασφάλεια από τον γόνο.

Καθώς το σύμπαν φούσκωσε σαν μπαλόνι, η συνηθισμένη ύλη (η οποία αλληλοεπιδρά με το φως) ενσωματώθηκε γύρω από συστάδες αόρατης σκοτεινής ύλης για να δημιουργήσει τους πρώτους γαλαξίες, που συνδέονται μεταξύ τους με έναν τεράστιο κοσμικό ιστό.

Αρχικά, καθώς τα περιεχόμενα του σύμπαντος εξαπλώθηκαν, η ενεργειακή του πυκνότητα και επομένως ο ρυθμός διαστολής του μειώθηκαν. Αλλά τότε, περίπου πριν από 5 δισεκατομμύρια χρόνια, οι γαλαξίες άρχισαν να υποχωρούν για άλλη μια φορά με ολοένα και ταχύτερους ρυθμούς.

Η αιτία ήταν μια άλλη αόρατη και μυστηριώδης οντότητα γνωστή ως σκοτεινή ενέργεια.

Η απλούστερη και πιο δημοφιλής εξήγηση για τη σκοτεινή ενέργεια είναι ότι είναι μια κοσμολογική σταθερά, μια πληθωριστική ενέργεια που είναι ίδια παντού και κάθε στιγμή. ”ραμμένη” στο τεντωμένο ύφασμα του χωροχρόνου. Ο Αϊνστάιν το ονόμασε λάμδα στη θεωρία της γενικής σχετικότητας.

Καθώς ο κόσμος μας μεγάλωνε, η συνολική πυκνότητα της ύλης μειώθηκε ενώ η πυκνότητα της σκοτεινής ενέργειας παρέμεινε η ίδια, καθιστώντας σταδιακά τον τελευταίο τον μεγαλύτερο συνεισφέροντα στη συνολική του επέκταση.

Προσθέτοντας μαζί τις ενεργειακές πυκνότητες της συνηθισμένης ύλης, της σκοτεινής ύλης, της σκοτεινής ενέργειας και της ενέργειας από το φως θέτουν το ανώτερο όριο ταχύτητας της διαστολής του σύμπαντος. Αποτελούν επίσης βασικά συστατικά στο μοντέλο κοσμολογίας της ψυχρής σκοτεινής ύλης Lambda (Lambda-CDM), το οποίο χαρτογραφεί την ανάπτυξη του σύμπαντος και προβλέπει το τέλος του – με την ύλη να εξαπλώνεται τελικά τόσο αραιή που βιώνει έναν θερμικό θάνατο που ονομάζεται Big Freeze.

Πολλές από τις προβλέψεις του μοντέλου έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά ακριβείς, αλλά εδώ αρχίζουν τα προβλήματα. Παρά την αναζήτηση, οι αστρονόμοι δεν έχουν ιδέα τι είναι η σκοτεινή ύλη ή η σκοτεινή ενέργεια.

Οι περισσότεροι άνθρωποι συμφωνούν ότι η σημερινή σύνθεση του σύμπαντος είναι 5% συνηθισμένη ατομική ύλη, 25% ψυχρή, σκοτεινή ύλη και 70% σκοτεινή ενέργεια“, δήλωσε ο Ofer Lahav, καθηγητής αστρονομίας στο University College του Λονδίνου, ο οποίος συμμετέχει σε γαλαξιακές έρευνες για τη σκοτεινή ενέργεια, είπε στο Live Science. «Το ντροπιαστικό γεγονός είναι ότι δεν καταλαβαίνουμε μέχρι στιγμής τίποτα από αυτά».

Αλλά μια ακόμη μεγαλύτερη απειλή για το Lambda-CDM ελλοχεύει ανάμεσα στα αστέρια: Ανάλογα με τη μέθοδο που χρησιμοποιούν οι αστροφυσικοί, το σύμπαν φαίνεται να αναπτύσσεται με διαφορετικούς ρυθμούς – μια διαφορά γνωστή ως ένταση Hubble.

Οι μέθοδοι που κοιτάζουν στο πρώιμο σύμπαν δείχνουν ότι διαστέλλεται σημαντικά ταχύτερα από τις προβλέψεις Lambda-CDM. Αυτές οι μέθοδοι έχουν ελεγχθεί και επαληθευτεί από αμέτρητες παρατηρήσεις.

«Οπότε ο μόνος λόγος που μπορώ να καταλάβω, σε αυτό το σημείο, για να διαφωνούν είναι ότι το μοντέλο που έχουμε μεταξύ τους ίσως να είναι ελλιπείς», είπε ο Riess.

Σκαρφαλώνοντας την κοσμική ”σκάλα” του σύμπαντος

Η μέτρηση της διαστολής του σύμπαντος απαιτεί λίγο περισσότερο από ένα απλό ραντάρ.

Η πρώτη μέθοδος για τη μέτρηση αυτής της ανάπτυξης εξετάζει το λεγόμενο κοσμικό μικροκυματικό υπόβαθρο (CMB), ένα λείψανο του πρώτου φωτός του σύμπαντος που παρήχθη μόλις 380.000 χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη. Το αποτύπωμα μπορεί να φανεί σε ολόκληρο τον ουρανό και χαρτογραφήθηκε για να βρεθεί μια σταθερά Hubble με λιγότερο από 1% αβεβαιότητα από τον δορυφόρο Planck της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA) μεταξύ του 2009 και του 2013.

Σε αυτή την κοσμική εικόνα, το σύμπαν είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου ομοιόμορφο, αλλά πιο ζεστά και ψυχρότερα σημεία όπου η ύλη είναι περισσότερο ή λιγότερο πυκνή αποκαλύπτουν πού οι ακουστικές ταλαντώσεις του βαρυονίου το έκαναν να συσσωρευτεί. Καθώς το σύμπαν εξερράγη προς τα έξω, αυτή η δομή με ”σαπουνόφουσκες” εισήλθε στον κοσμικό ιστό – ένα δίκτυο διασταυρούμενων κλώνων κατά μήκος των διασταυρώσεων των οποίων θα γεννιούνταν οι γαλαξίες.

Μελετώντας αυτούς τους κυματισμούς με τον δορυφόρο Planck, οι κοσμολόγοι συνήγαγαν τις ποσότητες της κανονικής ύλης και της σκοτεινής ύλης και μια τιμή για την κοσμολογική σταθερά ή τη σκοτεινή ενέργεια.

Η σύνδεση αυτών στο μοντέλο Lambda-CDM έβγαλε μια σταθερά Hubble περίπου 46.200 mph ανά εκατομμύριο έτη φωτός ή περίπου 67 χιλιόμετρα ανά δευτερόλεπτο ανά megaparsec. (Ένα megaparsec είναι 3,26 εκατομμύρια έτη φωτός.)

Αν ένας γαλαξίας βρίσκεται σε απόσταση ενός megaparsec απόσταση από εμάς, αυτό σημαίνει ότι θα απομακρυνθεί με 67 χιλιόμετρα ανά δευτερόλεπτο. Στα 20 megaparsecs αυτή η ύφεση αυξάνεται στα 1.340 χιλιόμετρα ανά δευτερόλεπτο και συνεχίζει να αυξάνεται εκθετικά από εκεί και πέρα.

Εάν ένας γαλαξίας απέχει περισσότερο από 4.475 megaparsecs από εμάς, θα υποχωρήσει από εμάς (και εμείς από αυτόν) ταχύτερα από την ταχύτητα του φωτός.

Μια δεύτερη μέθοδος για την εύρεση αυτού του ρυθμού διαστολής χρησιμοποιεί παλλόμενα αστέρια που ονομάζονται μεταβλητές Κηφειδών – ετοιμοθάνατοι αστέρες με εξωτερικά στρώματα αερίου ηλίου που μεγαλώνουν και συρρικνώνονται καθώς απορροφούν και απελευθερώνουν την ακτινοβολία του άστρου, κάνοντάς τα να τρεμοπαίζουν περιοδικά σαν μακρινοί λαμπτήρες σήματος.

Το 1912, η ​​αστρονόμος Henrietta Swan Leavitt ανακάλυψε ότι όσο πιο φωτεινός ήταν ένας Κηφεΐδας, τόσο πιο αργά θα τρεμοπαίζει, επιτρέποντας στους αστρονόμους να μετρήσουν την απόλυτη φωτεινότητα ενός άστρου και επομένως να μετρήσουν την απόστασή του.

Ήταν μια ανακάλυψη ορόσημο που μετέτρεψε τους Κηφείδες σε άφθονα «τυποποιημένα κεριά» για να μετρήσουν την τεράστια κλίμακα του σύμπαντος. Συνδυάζοντας τις παρατηρήσεις των παλλόμενων Κηφείδων μαζί, οι αστρονόμοι μπορούν να κατασκευάσουν κοσμικές αποστάσεις, με κάθε μέτρηση να τους οδηγεί ένα βήμα πίσω στο παρελθόν.

«Είναι ένα από τα πιο ακριβή μέσα που έχουν οι αστρονόμοι σήμερα για τη μέτρηση των αποστάσεων», ανέφερε η Wendy Freedman, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο.

Για να οικοδομήσουν μια κλίμακα απόστασης, οι αστρονόμοι κατασκευάζουν το πρώτο εγχείρημα, επιλέγοντας κοντινούς Κηφείδες και διασταυρώνοντας την απόστασή τους με βάση το παλλόμενο φως από αυτό που βρέθηκε εξαιτίας της γεωμετρίας. Τα επόμενα σκαλοπάτια προστίθενται χρησιμοποιώντας μόνο αναγνώσεις Κηφειδών.

Στη συνέχεια, οι αστρονόμοι εξετάζουν τις αποστάσεις των αστεριών και των σουπερνόβα σε κάθε βαθμίδα και συγκρίνουν πόσο το φως τους έχει μετατοπιστεί στο κόκκινο (εκτεταμένο σε μεγαλύτερα, πιο κόκκινα μήκη κύματος) καθώς το σύμπαν διαστέλλεται.

Αυτό δίνει μια ακριβή μέτρηση της σταθεράς Hubble. Το 2019, η μέθοδος χρησιμοποιήθηκε από τον Riess και τους συνεργάτες του, οι οποίοι εκπαίδευσαν το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble σε έναν από τους πιο κοντινούς γείτονες του Γαλαξία, το Μεγάλο Νέφος του Μαγγελάνου.

Το αποτέλεσμά τους ήταν εκρηκτικό: ένας απίστευτα υψηλός ρυθμός διαστολής 74 χιλιομέτρων//Mpc σε σύγκριση με τη μέτρηση Planck.

Ωστόσο, το Hubble δεν είχε την απαραίτητη ακρίβεια για τις πολυσύχναστες περιοχές του διαστήματος που μελετούσε η ομάδα, με αποτέλεσμα ορισμένοι μακρινοί Κηφείδες να θολώσουν σε γειτονικά αστέρια. Οι διαφωνούντες κοσμολόγοι είχαν κάποιο περιθώριο να υποστηρίξουν ότι το αποτέλεσμα, όσο σοκαριστικό κι αν ήταν, θα μπορούσε να προέρχεται από ένα λάθος μέτρησης.

Έτσι, όταν το JWST κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2021, ήταν έτοιμο είτε να επιλύσει τη διαφορά είτε να την αγνοήσει. Με πλάτος 6.5 μέτρα, ο καθρέφτης του JWST είναι σχεδόν τρεις φορές το μέγεθος του Hubble, το οποίο έχει πλάτος μόλις 2,4 μέτρα.

Το JWST όχι μόνο μπορεί να ανιχνεύσει αντικείμενα 100 φορές πιο αμυδρά από το Hubble, αλλά είναι επίσης πολύ πιο ευαίσθητο στο υπέρυθρο φάσμα, επιτρέποντάς του να βλέπει σε ένα ευρύτερο φάσμα μηκών κύματος.

Συγκρίνοντας τους Κηφείδες που μετρήθηκαν από το JWST στον γαλαξία NGC 4258 με φωτεινούς σουπερνόβα τύπου Ia σε απομακρυσμένους γαλαξίες, ο Riess και οι συνεργάτες του κατέληξαν σε ένα σχεδόν πανομοιότυπο αποτέλεσμα: 73 km/s/ Mpc.

Άλλες μετρήσεις – συμπεριλαμβανομένης μιας που έγινε από τον Freedman με το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble σχετικά με την ταχεία λάμψη των πιο φωτεινών «άκρη του κλάδου» ερυθρών γιγάντων αστεριών, και μια άλλη με φως λυγισμένο από τη βαρύτητα μεγάλων γαλαξιών – επέστρεψαν με αντίστοιχα αποτελέσματα 69,6 και 66,6 km/s/Mpc. Ένα ξεχωριστό αποτέλεσμα χρησιμοποιώντας την κάμψη του φωτός έδωσε επίσης μια τιμή 73 km/s/Mpc. Οι κοσμολόγοι έμειναν αναστατωμένοι.

«Η θερμοκρασία CMB μετριέται σε επίπεδο ακρίβειας 1% και η μέτρηση της κλίμακας απόστασης Κηφειδών πλησιάζει το 1%,» Ryan Keeley, κοσμολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Merced που εργάζεται για να εξηγήσει την ένταση του Hubble. είπε στο Live Science. «Έτσι, μια διαφορά 7 χιλιομέτρων ανά δευτερόλεπτο, παρόλο που δεν είναι πολύ μεγάλη, είναι πολύ, πολύ απίθανο να είναι μια τυχαία πιθανότητα. Υπάρχει κάτι να εξηγηθεί.»

Η Κοσμολογία σε κρίση

Το νέο αποτέλεσμα αφήνει την απάντηση εντελώς ελεύθερη , χωρίζοντας τους κοσμολόγους σε φατρίες που κυνηγούν διαφορετικές λύσεις. Μετά το αποτέλεσμα του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble, μια επίσημη προσπάθεια επίλυσης του ζητήματος σε συνέδριο του 2019 στο Ινστιτούτο Θεωρητικής Φυσικής Kavli (KITP) στην Καλιφόρνια προκάλεσε μόνο μεγαλύτερη απογοήτευση.

«Δεν θα το ονομάζαμε ένταση ή πρόβλημα, αλλά μάλλον κρίση», δήλωσε στο συνέδριο ο Ντέιβιντ Γκρος, πρώην διευθυντής του KITP και βραβευμένος με Νόμπελ.

Το πώς μπορούν να διορθωθούν τα πράγματα είναι ασαφές. Ο Riess επιδιώκει μια προσαρμογή στο μοντέλο Lambda-CDM που υποθέτει ότι η σκοτεινή ενέργεια (το λάμδα) δεν είναι σταθερή αλλά αντίθετα εξελίσσεται σε όλη τη ζωή του σύμπαντος, σύμφωνα με άγνωστη φυσική.

Ωστόσο, η έρευνα του Keeley, που δημοσιεύτηκε στις 15 Σεπτεμβρίου στο περιοδικό Physical Review Letters, έρχεται σε αντίθεση με αυτό. Αυτός και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι οι ρυθμοί επέκτασης ταίριαζαν με τις προβλέψεις του Lambda-CDM μέχρι το CMB. Έτσι, εάν το μοντέλο χρειάζεται επισκευή οπουδήποτε, είναι πιθανότατα στο πολύ πρώιμο σύμπαν, είπε ο Keeley.

Θα μπορούσε να είναι δυνατό να προστεθεί λίγη επιπλέον σκοτεινή ενέργεια πριν από την εμφάνιση του κοσμικού υποβάθρου μικροκυμάτων, είπε ο Keeley, δίνοντας κάποια πρόσθετη ώθηση στη διαστολή του σύμπαντος που δεν χρειάζεται να το κάνει να ξεφύγει από το τυπικό μοντέλο.

Μια άλλη ομάδα αστρονόμων είναι πεπεισμένη ότι η ένταση, μαζί με την παρατήρηση ότι ο Γαλαξίας βρίσκεται μέσα σε ένα πυκνό  υπερκενό, σημαίνει ότι το Lambda-CDM και η σκοτεινή ύλη πρέπει να πεταχτούν εντελώς έξω.

Αυτό που πρέπει να το αντικαταστήσει, σύμφωνα με τον Pavel Kroupa, καθηγητή αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο της Βόννης, είναι μια θεωρία που ονομάζεται Τροποποιημένη Νευτώνεια Δυναμική (MOND).

Η θεωρία προτείνει ότι για βαρυτικές έλξεις δέκα τρισεκατομμύρια φορές μικρότερες από αυτές που γίνονται αισθητές στην επιφάνεια της Γης (όπως η μαγνητική έλξη που γίνεται μεταξύ μακρινών γαλαξιών) οι νόμοι του Νεύτωνα καταρρέουν και πρέπει να αντικατασταθούν από άλλες εξισώσεις.

Άλλοι αστρονόμοι λένε ότι οι δικοί τους υπολογισμοί δεν ανταποκρίνονται στους ισχυρισμούς του MOND, ωστόσο ο Kroupa επιμένει ότι οι κοσμολόγοι που θέλουν να τροποποιήσουν το τυπικό κοσμολογικό μοντέλο «βασικά προσθέτουν πρόσθετες επιπλοκές σε μια ήδη πολύ ακατάστατη και περίπλοκη θεωρία».

«Αυτό που βιώνω και παρακολουθώ είναι μια ουσιαστική κατάρρευση της επιστήμης», είπε ο Kruppa.

Ο Lahav είναι αγνωστικιστής. Είναι πιθανό το Lambda-CDM να χρειάζεται απλώς μια προσαρμογή ή ίσως η σκοτεινή ύλη και η σκοτεινή ενέργεια είναι το σύγχρονο ισοδύναμο των επίκυκλων, των μικρών κύκλων που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες αστρονόμοι για να μοντελοποιήσουν πλανήτες που περιφέρονταν γύρω από τη Γη. «Οι τροχιές των πλανητών περιγράφηκαν με μεγάλη ακρίβεια από επίκυκλους», είπε ο Lahav. “Ήταν ένα καλό μοντέλο! Ταίριαζε με τα δεδομένα.

Αλλά μόλις οι αστρονόμοι τοποθέτησαν τον ήλιο στο κέντρο του ηλιακού συστήματος σε νεότερα μοντέλα, οι επίκυκλοι τελικά έγιναν άσχετοι, πρόσθεσε.

«Αν θέλουμε να πάμε φιλοσοφικά, ίσως αυτό συμβαίνει», είπε ο Lahav. «Αλλά ίσως υπάρχει επίσης σκοτεινή ύλη και σκοτεινή ενέργεια και απλώς δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμα».

Οι κοσμολόγοι αναζητούν απαντήσεις σε πολλά μέρη. Τα επερχόμενα πειράματα CMB, όπως το έργο CMB-S4 στο Νότιο Πόλο και το Παρατηρητήριο Simons στη Χιλή, αναζητούν ενδείξεις σε εξαιρετικά ακριβείς μετρήσεις της ακτινοβολίας του πρώιμου σύμπαντος.

Άλλοι θα κοιτάξουν τους χάρτες της σκοτεινής ύλης που παράγονται από το διαστημικό τηλεσκόπιο Euclid της ESA ή τη μελλοντική έρευνα σκοτεινής ενέργειας που θα διεξαχθεί από το Dark Energy Spectroscopic Instrument.

Αν και τώρα φαίνεται λιγότερο πιθανό, είναι επίσης πιθανό η ένταση του Hubble να επιλυθεί με τον εντοπισμό κάποιου αόρατου συστηματικού ελαττώματος στις τρέχουσες μετρήσεις.

Για τον Freedman, μια λύση, ή πιθανώς περαιτέρω αινίγματα, θα έρθει από το JWST. Η ομάδα της χρησιμοποιεί το ισχυρό μάτι του τηλεσκοπίου για να κάνει εξαιρετικά λεπτομερείς μετρήσεις των μεταβλητών των Κηφείδων. αστέρια με κορυφαία κόκκινα γίγαντα. και ένα είδος ανθρακικού αστέρα που ονομάζεται JAGB αστέρια ταυτόχρονα σε απόσταση.

«Θα δούμε πόσο καλά συμφωνούν και αυτό θα μας δώσει την αίσθηση μιας συνολικής συστηματικής απάντησης», είπε ο Freedman.

Ο Freedman έχει κοιτάξει μόνο αστέρια σε έναν γαλαξία μέχρι στιγμής, αλλά ήδη βλέπει μια διαφορά από τις μετρήσεις του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble.

«Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος γιατί νομίζω ότι θα έχουμε κάτι πολύ ενδιαφέρον να πούμε», είπε ο Freedman.