Το James Webb αποκάλυψε πως η αστρική ακτινοβολία διαμορφώνει τα πλανητικά συστήματα

διάστημα

Πώς σχηματίζονται πλανητικά συστήματα όπως το ηλιακό μας σύστημα; Για να το ανακαλύψουν αυτό, οι επιστήμονες του CNRS που συμμετέχουν σε μια διεθνή ερευνητική ομάδα μελέτησαν ένα αστρικό φυτώριο, το νεφέλωμα του Ωρίωνα, χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb.

Παρατηρώντας έναν πρωτοπλανητικό δίσκο με την ονομασία d203-506, ανακάλυψαν τον βασικό ρόλο που παίζουν τα ογκώδη άστρα στον σχηματισμό τέτοιων εκκολαπτόμενων πλανητικών συστημάτων.

Τα άστρα αυτά, τα οποία είναι περίπου 10 φορές πιο ογκώδη και κυρίως 100.000 φορές πιο φωτεινά από τον Ήλιο, εκθέτουν όσους πλανήτες σχηματίζονται σε κοντινά συστήματα σε πολύ έντονη υπεριώδη ακτινοβολία.

Το Νεφέλωμα του Ωρίωνα και ο πρωτοπλανητικός δίσκος d203-506
Εικόνα του Hubble από το Νεφέλωμα του Ωρίωνα και μια μεγέθυνση στον πρωτοπλανητικό δίσκο d203-506 που λήφθηκε με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST). Πηγή: NASA/STScI/Rice Univ./C.O’Dell et al / O. Berné, I. Schrotter, PDRs4All

Ανάλογα με τη μάζα του άστρου στο κέντρο του πλανητικού συστήματος, η ακτινοβολία αυτή μπορεί είτε να βοηθήσει το σχηματισμό των πλανητών, είτε εναλλακτικά να το αποτρέψει, διασκορπίζοντας την ύλη τους.

Στο νεφέλωμα του Ωρίωνα, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι, λόγω της έντονης ακτινοβολίας από αστέρια μεγάλης μάζας, ένας πλανήτης σαν τον Δία δεν θα μπορούσε να σχηματιστεί στο πλανητικό σύστημα d203-506.

Η εργασία αυτή, που είναι το πρωτοσέλιδο στο περιοδικό Science σήμερα, 1 Μαρτίου 2024, δείχνει με πρωτοφανή ακρίβεια τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν τα ογκώδη άστρα στη διαμόρφωση των πλανητικών συστημάτων και ανοίγει νέες προοπτικές για το πώς σχηματίζονται τέτοια συστήματα.