H μεγαλύτερη αστρική μαύρη τρύπα του Γαλαξία μας βρίσκεται κοντά στη Γη: Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα τεράστιο κενό που έχει 33 φορές μεγαλύτερη μάζα από τον Ήλιο

μαύρη τρύπα Gaia BH3

Αστρονόμοι ανακάλυψαν την μεγαλύτερη αστρική μαύρη τρύπα που έχει βρεθεί στον Γαλαξία μας (μέχρι σήμερα), χρησιμοποιώντας τα δεδομένα της αποστολής Gaia του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος.

Με την ικανότητά τους να καταπίνουν ολόκληρους πλανήτες, οι μαύρες τρύπες πιθανότατα είναι τα πιο τρομακτικά αντικείμενα στο Σύμπαν. Δυστυχώς, επιστήμονες στη Γαλλία ανακάλυψαν μια ακόμα μαύρη τρύπα στον γαλαξία μας και προειδοποιούν ότι βρίσκεται «εξαιρετικά» κοντά μας (αστρονομικά πάντα μιλώντας).

Τι γνωρίζουμε για την τεράστια μαύρη τρύπα που ανακαλύφθηκε

Η μαύρη τρύπα ονομάζεται Gaia BH3 και απέχει 2.000 έτη φωτός από τη Γη – ή 11.000.000.000.000.000 μίλια – στον αστερισμό του Αετού.

Αυτό την καθιστά τη δεύτερη πιο κοντινή μαύρη τρύπα στη Γη, μετά την Gaia BH1, η οποία απέχει περίπου 1.500 έτη φωτός.

Αν και τα παραπάνω ακούγονται ανησυχητικά, ο Dr. Pasquale Panuzzo, αστρονόμος στο Αστεροσκοπείο του Παρισιού, μας διαβεβαιώνει ότι «δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε».

«Η μαύρη τρύπα είναι κοντά μας, σε κλίμακα του γαλαξία μας», είπε στη MailOnline. «Αλλά απέχει ακόμα 2.000 έτη φωτός, 500 φορές πιο μακριά από τον Proxima Centauri (το πλησιέστερο αστέρι) και δεν θα πλησιάσει πολύ περισσότερο στο μέλλον».

Η μαύρη τρύπα βρίσκεται σε ένα “διπλό σύστημα”

Η μαύρη τρύπα Gaia BH3 δεν βρίσκεται σε δικό της ηλιακό σύστημα, αλλά σε ένα “διπλό σύστημα”, που αποτελείται από τη μαύρη τρύπα και ένα αστέρι, κάτι πολύ σπάνιο.

Είναι ενδιαφέρον ότι το αστέρι περιφέρεται γύρω από τη μαύρη τρύπα, και αυτό δίνει στο αστέρι μια περίεργη “ταλαντευόμενη” κίνηση στην τροχιά του.

Η ταλάντευση μετρήθηκε σε διάστημα αρκετών ετών με το διαστημικό τηλεσκόπιο Gaia του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 1.500.000 χιλιομέτρων από τη Γη.

Αυτή η εικόνα συγκρίνει το νέο εύρημα με δύο μικρότερες μαύρες τρύπες στον γαλαξία μας. Η Gaia BH1 είναι η πλησιέστερη μαύρη τρύπα σε εμάς, αλλά είναι μόνο 10 φορές η μάζα του ήλιου μας (10 ηλιακές μάζες).

Πρόσθετα δεδομένα από άλλα τηλεσκόπια, συμπεριλαμβανομένου του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκοπίου του ESO στη Χιλή, επιβεβαίωσαν ότι η μάζα αυτής της μαύρης τρύπας είναι 33 φορές μεγαλύτερη από αυτή του ήλιου μας.

Ο Dr. Panuzzo και οι συνάδελφοί του λένε ότι η Gaia BH3 είναι μία “αστρική μαύρη τρύπα”, επομένως βρίσκεται στην πιο χαμηλή κατηγορία όταν πρόκειται για τη μέτρηση της μάζας των μαύρων τρυπών.

Ωστόσο, η Gaia BH3 είναι ακόμα κι έτσι η δεύτερη μεγαλύτερη μαύρη τρύπα στον γαλαξία μας, δηλαδή στο Milky Way.

Η μεγαλύτερη μαύρη τρύπα στον Γαλαξία μας είναι ο Τοξότης Α*, στον πυρήνα του γαλαξία, που έχει ηλιακή μάζα περίπου 4 εκατομμυρίων – και περιστρέφεται τόσο γρήγορα που έχει πάρει το σχήμα μπάλας ράγκμπι.

Ωστόσο, ο Τοξότης Α* απέχει 26.670 έτη φωτός από τη Γη, δηλαδή 13 φορές την αντίστοιχη απόσταση της Gaia BH3.

Πώς δημιουργήθηκε η αστρική μαύρη τρύπα

Το ερώτημα σχετικά με πώς ακριβώς δημιουργήθηκε το νεοανακαλυφθέν διπλό σύστημα – δηλαδή με ένα αστέρι να περιφέρεται γύρω από μια μαύρη τρύπα – θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής μελέτης.

Ωστόσο, ο Dr. Panuzzo – ο οποίος είναι ο κύριος συγγραφέας μιας μελέτης σχετικά με τα ευρήματα που δημοσιεύτηκε στο Astronomy & Astrophysics, έχει ήδη αναπτύξει κάποιες θεωρίες.

«Το κλασικό σενάριο θα ήταν ότι το σύστημα αποτελούνταν από ένα αστέρι μεγάλης μάζας (που κατέρρευσε και σχημάτισε τη μαύρη τρύπα) και ένα αστέρι χαμηλής μάζας (αυτό που βλέπουμε σήμερα)», είπε στη MailOnline. «Ένα άλλο σενάριο είναι ότι το αστέρι σύντροφος χαμηλής μάζας αιχμαλωτίστηκε από τη μαύρη τρύπα μετά τη γέννησή του».

Μέχρι τώρα, η δεύτερη πιο κοντινή μαύρη τρύπα στη Γη ήταν η Gaia BH2. Τώρα γνωρίζουμε ότι η Gaia BH1 είναι η πλησιέστερη μαύρη τρύπα σε εμάς, ενώ ακολουθούν η Gaia BH3 (η νέα ανακάλυψη) και μετά η Gaia BH2

Οι μαύρες τρύπες, που είναι διάσημη πηγή έμπνευσης για ταινίες επιστημονικής φαντασίας όπως το “Event Horizon”, είναι περιοχές του χωροχρόνου όπου η βαρυτική έλξη είναι τόσο ισχυρή που ούτε το φως δεν μπορεί να ξεφύγει.

Δρουν ως έντονες πηγές βαρύτητας που ρουφάνε την περιβάλλουσα ύλη όπως σκόνη και αέριο, καθώς και πλανήτες και άλλες μαύρες τρύπες.

Η πιο «πεινασμένη» μαύρη τρύπα που έχει εντοπιστεί ποτέ

Νωρίτερα φέτος, μια άλλη ομάδα επιστημόνων αποκάλυψε την πιο φωτεινή και πιο «πεινασμένη» μαύρη τρύπα που έχει εντοπιστεί ποτέ.

Ονομάζεται J0529-4351, έχει μάζα περίπου 17 δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τον Ήλιο του ηλιακού μας συστήματος και καταναλώνει ένα αστέρι την ημέρα.

Λόγω της τεράστιας βαρυτικής τους έλξης, οι μαύρες τρύπες αυξάνουν τη μάζα τους συλλαμβάνοντας κοντινό υλικό, είτε πρόκειται για αστέρια, πλανήτες ακόμη και άλλες μαύρες τρύπες.

Μια άλλη ομάδα αποκάλυψε πρόσφατα έναν απίστευτο χάρτη με 1,3 εκατομμύρια υπερμεγάλες μαύρες τρύπες που ζουν στους πυρήνες άλλων γαλαξιών στο σύμπαν.