Συγκλονιστική ανακάλυψη: Οι γαλάζιες φάλαινες ζευγαρώνουν με άλλα είδη – Έκπληκτοι οι επιστήμονες

γαλάζια φάλαινα

Μια νέα έρευνα δείχνει ότι οι γαλάζιες φάλαινες και οι πτεροφάλαινες ζευγαρώνουν πιο συχνά από ό,τι νόμιζαν οι επιστήμονες. Τουλάχιστον σε ορισμένα μέρη του κόσμου.

Η αλληλούχιση του γονιδιώματος των γαλάζιων φαλαινών του Βόρειου Ατλαντικού (Balaenoptera musculus musculus) αποκάλυψε ότι περίπου το 3,5% του DNA της ομάδας προέρχεται από ένα γειτονικό είδος, τις πτεροφάλαινες (Balaenoptera physalus).

Οι επιστήμονες από τον Καναδά και τη Νορβηγία δεν περίμεναν ότι το ποσοστό αυτό θα ήταν τόσο υψηλό. Επιπλέον, όλα τα σημερινά δείγματα γαλάζιων φαλαινών στη μελέτη τους είχαν τουλάχιστον λίγο DNA πτεροφάλαινας στο γονιδίωμά τους, ένα φαινόμενο που ονομάζεται introgression (εισαγωγικός υβριδισμός).

«Τα αποτελέσματά μας παρέχουν την πρώτη εικόνα της πληθυσμιακής δομής, και της δημογραφικής ιστορίας των γαλάζιων φαλαινών από τον Βόρειο Ατλαντικό, και τεκμηριώνουν τα επίπεδα εσωστρέφειας με τις πτεροφάλαινες», γράφουν η επιστήμονας δεδομένων Sushma Jossey από το Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο και οι συνεργάτες της στην εργασία τους, που δημοσιεύτηκε στο Conservation Genetics.

Το εκπληκτικό είναι ότι τα περισσότερα υβριδικά ζώα (οι απόγονοι δύο διαφορετικών ειδών) τείνουν να είναι στείρα. Οι γονείς των άγονων υβριδίων πρέπει να είναι αρκετά όμοιοι ώστε να αναπαραχθούν εξ αρχής, αλλά οι απόγονοί τους δεν έχουν το κατάλληλο γενετικό υλικό για την παραγωγή βιώσιμου σπέρματος ή ωαρίων.

Ωστόσο, μια μελέτη του 2018 διαπίστωσε ότι οι φάλαινες της ομάδας rorqual, η οποία περιλαμβάνει τις γαλάζιες φάλαινες και τις πτεροφάλαινες, έχουν ορισμένα γενετικά χαρακτηριστικά που σημαίνουν ότι το introgression δεν είναι ένα πλήρες αδιέξοδο.

Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα είδη αυτά δεν έχουν διαχωριστεί τόσο πολύ στο εξελικτικό δέντρο ώστε τα γονίδιά τους να είναι ασύμβατα με τον τρόπο που είναι άλλα άγονα υβρίδια.

Έχουν και τα δύο 44 ζεύγη χρωμοσωμάτων και ένα πανομοιότυπο χρωμοσωμικό μοτίβο που εμφανίζεται σε μια γενετική εξέταση που ονομάζεται C-banding.

γαλάζια φάλαινα

Το πρώτο παράδειγμα ενός γόνιμου υβριδίου κητωδών αλιεύθηκε στα ισλανδικά ύδατα το 1986 – μια έγκυος υβριδική πτεροφάλαινα/μπλε φάλαινα που κυοφορούσε ένα έμβρυο, πατέρας του οποίου ήταν μια μπλε φάλαινα. Έτσι είναι αρκετά σαφές πώς το DNA της φάλαινας κατέληξε σε αυτές τις γαλάζιες φάλαινες.

Είναι ενδιαφέρον ότι η ανταλλαγή DNA μεταξύ των ειδών, γνωστή ως introgression, φαίνεται κάπως μονόπλευρη σε αυτή την περίπτωση.

Ενώ οι γαλάζιες φάλαινες έχουν αρκετά “πτερύγια” μέσα τους, προηγούμενες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι πτεροφάλαινες δεν φαίνεται να κληρονομούν το DNA των γαλάζιων φαλαινών με τον ίδιο τρόπο.

Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι γαλάζιες φάλαινες είναι το μόνο είδος που είναι πρόθυμο να ζευγαρώσει με ένα υβρίδιο, ίσως επειδή δεν έχουν την πολυτέλεια να είναι επιλεκτικές. Ο  πληθυσμός των πτεροφάλαινων είναι πολύ πιο σημαντικός σε αριθμό, ενώ ο πληθυσμός των γαλάζιων φαλαινών είναι λιγοστός.

Ο αριθμός τους είναι επισφαλής από τότε που η τεχνολογία επέτρεψε στους ανθρώπους να κυνηγούν αυτούς τους ταχύτατους γίγαντες, κάτι που ξεκίνησε στην εν λόγω περιοχή μελέτης, τον Βόρειο Ατλαντικό, και ώθησε το είδος στα όρια της εξαφάνισης. Και ποτέ δεν ανέκαμψε πλήρως.

Είναι κακή η «αγάπη» μεταξύ των ειδών των φαλαινών;

Κατά μία έννοια, η δυνατότητα αναπαραγωγής με άλλα παρόμοια είδη φαλαινών σημαίνει ότι υπάρχουν περισσότεροι διαθέσιμοι μνηστήρες, πράγμα που είναι καλύτερο από καταστάσεις στις οποίες η μείωση των αριθμών οδηγεί σε ενδογαμία που μπορεί να είναι επιζήμια για ένα ήδη δοκιμαζόμενο είδος.

Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι το DNA των πτεροφαλαινών που υπάρχει στις γαλάζιες φάλαινες τους δημιουργεί προβλήματα.

Ωστόσο, η Jossey και η ομάδα του ανησυχούν ότι αν το DNA της γαλάζιας φάλαινας χαθεί σε όλο τον πληθυσμό, το είδος μπορεί να γίνει λιγότερο ανθεκτικό στην προσαρμογή στις περιβαλλοντικές αλλαγές, ιδίως σε έναν κόσμο κλιματικής αλλαγής που προκαλείται από τον άνθρωπο.

«Οι αναλύσεις μας για την αλληλούχιση και τη δομή του πληθυσμού παρέχουν μια γονιδιωματική βάση για την ενημέρωση των συνεχιζόμενων στρατηγικών διατήρησης αυτού του εμβληματικού είδους», γράφουν οι συγγραφείς.