Νέα δεδομένα για την αναζήτηση ζωής στο σύμπαν – Δημοσιεύτηκε ο πρώτος κατάλογος γιγαντιαίων πλανητών Kepler

Μια ομάδα αστροφυσικών με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Φυσικής και Αστρονομίας του Πανεπιστημίου Notre Dame, Lauren Weiss, δημιούργησε τον πρώτο κατάλογο μικρών, γήινων πλανητών με αδελφούς πλανήτες σαν τον Δία (πλανήτες που μοιράζονται το ίδιο άστρο) – ένα κρίσιμο στοιχείο στην αναζήτηση ζωής στο σύμπαν.

Η αναζήτηση γιγαντιαίων πλανητών Kepler, που δημοσιεύεται στο The Astrophysical Journal, χρειάστηκε μια δεκαετία για να ολοκληρωθεί.

«Αυτός ο κατάλογος είναι ο πρώτος του είδους του και μια άνευ προηγουμένου ευκαιρία να εξερευνήσουμε την ποικιλομορφία των πλανητικών συστημάτων που υπάρχουν εκεί έξω με πράγματα που μοιάζουν με το ηλιακό σύστημα, και μας δίνει την ευκαιρία να ξαναγράψουμε την ιστορία του πώς σχηματίζονται οι πλανήτες», δήλωσε η Weiss.

«Το επιστημονικό ερώτημα στο οποίο προσπαθώ να απαντήσω την τελευταία δεκαετία είναι: Από τους άλλους μικρούς πλανήτες σαν τη Γη που υπάρχουν εκεί έξω, ποιοι από αυτούς έχουν αδέρφια σαν τον Δία; Γιατί αυτό μπορεί να είναι ένα σημαντικό χαρακτηριστικό που πρέπει να αναζητήσουμε, αν θέλουμε να καταλάβουμε πού θα βρούμε ζωή» τόνισε η Weiss.

Ο Δίας είναι ένας από τους λόγους που υπάρχει η ζωή στη Γη

Προηγούμενες έρευνες των τελευταίων ετών έχουν ξεχωρίσει τον Δία ως έναν από τους λόγους για τη ζωή στη Γη. Κατά τη διάρκεια του σχηματισμού του ηλιακού συστήματος, ο Δίας εκσφενδόνισε βραχώδη και παγωμένα συντρίμμια και εμβρυϊκούς πλανήτες προς τη σημερινή θέση της Γης. Ο Δίας εξακολουθεί και σήμερα να εκσφενδονίζει συντρίμμια προς τη Γη. Τα συντρίμμια μπορεί να μετέφεραν νερό στον πλανήτη μας, δημιουργώντας τους ωκεανούς και αργότερα, ευνοώντας τη ζωή.

Με βάση δεδομένα που συλλέχθηκαν από το αστεροσκοπείο W. M. Keck στο Mauna Kea στη Waimea της Χαβάης, η Weiss και οι συνεργάτες της κατέγραψαν σχεδόν 3.000 ακτινικές ταχύτητες 63 άστρων, όπως ο ήλιος μας, που φιλοξενούν 157 γνωστούς, μικρούς πλανήτες.

Οι 157 μικροί πλανήτες κυμαίνονται από το μέγεθος του Άρη έως το μέγεθος του Ποσειδώνα. Μάλιστα ορισμένοι από αυτούς έχουν βραχώδεις επιφάνειες που θα μπορούσαν να είναι κατάλληλες για ζωή. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, η ομάδα ανακάλυψε 13 πλανήτες που μοιάζουν με τον Δία, οκτώ πλανήτες πιο κοντά στο μέγεθος του Ποσειδώνα και τρεις διπλούς αστέρες.

Η μέθοδος για τον εντοπισμό πλανητών σαν τον Δία

Oι μεγάλοι, γεμάτοι αέρια γιγάντιοι πλανήτες έξω από το ηλιακό μας σύστημα είναι δύσκολο να βρεθούν επειδή ορισμένες κοινές μέθοδοι ανίχνευσης δεν λειτουργούν.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler, το οποίο αποσύρθηκε το 2018 έπειτα από εννέα χρόνια, καθώς τελείωσαν τα καύσιμα του, ήταν ένα εξαιρετικό εργαλείο για τους επιστήμονες για την εύρεση μικρών εξωπλανητών που περιφέρονται κοντά στα άστρα τους. Χρησιμοποιούσε την μέθοδο της διέλευσης, η οποία μετρά μικροσκοπικές βυθίσεις στη φωτεινότητα του διπλού αστέρας για να υποδείξει την παρουσία ενός πλανήτη καθώς αυτός περιφέρεται γύρω από το άστρο του.

Οι γίγαντες αερίων, ωστόσο, είναι συνήθως πολύ πιο μακριά από τα αστέρια τους και δεν περνούν μπροστά τους με πρακτική κανονικότητα για τους αστρονόμους. Ο Δίας, για παράδειγμα, χρειάζεται 12 γήινα έτη για να πραγματοποιήσει μία περιφορά γύρω από τον ήλιο. Επίσης, σε αντίθεση με τους πλανήτες που βρίσκονται κοντά στα άστρα τους, οι μακρινοί πλανήτες έχουν συχνά ελαφρώς κεκλιμένες τροχιές όπως φαίνονται από τη Γη, καθιστώντας τις βυθίσεις στη φωτεινότητα λιγότερο εμφανείς.

H Weiss και οι συνεργάτες της χρησιμοποίησαν τη μέθοδο της ακτινικής ταχύτητας, η οποία χρησιμοποιεί τη φασματοσκοπία Doppler. Η ομάδα μέτρησε την “ταλάντωση” ενός άστρου, καθώς τα κύματα φαίνεται να παραποιούνται ελαφρώς πιο κοντά και μακριά από τη Γη με βάση τη βαρυτική έλξη από έναν μεγάλο, σε τροχιά πλανήτη.

«Πλανήτες σας τον Δία είναι μεγάλοι και έλκουν πολύ τα άστρα που μπορούμε να μετρήσουμε. Μπορούμε να τους βρούμε αν κάνουμε πολλές, πολλές μετρήσεις με την πάροδο του χρόνου, και αυτό ακριβώς έπρεπε να κάνω», δήλωσε η Weiss. Για κάθε αστέρι του δείγματος, η ίδια και οι συνεργάτες της παρατήρησαν τη μετατόπιση Doppler των φωτεινών κυμάτων του αστέρα για τουλάχιστον 10 νύχτες και σε ορισμένες περιπτώσεις έως και εκατοντάδες νύχτες.

«Αυτό ποικίλλει ανάλογα με το αστέρι», είπε, προσθέτοντας ότι η “παρατήρηση” των άστρων δεν γινόταν με την άμεση εξέταση μέσω του τηλεσκοπίου. Οι αστρονόμοι ελέγχουν το τηλεσκόπιο Keck από απομακρυσμένους σταθμούς παρατήρησης σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του Notre Dame.

Αν και η Weiss ήταν ενθουσιασμένος με την ανακάλυψη των πλανητών που μοιάζουν με τον Δία, ο κατάλογος των πλανητικών συστημάτων που μοιάζουν με τη Γη και τον Δία είναι η πτυχή που θα βοηθήσει τους αστρονόμους τα επόμενα χρόνια. Αυτή η εργασία, για παράδειγμα, είναι η πρωταρχική εργασία στην αναζήτηση γιγάντιων πλανητών Kepler, στην οποία θα βασιστούν οι μελλοντικές εργασίες. Κάποιες θα περιγράφουν αρχιτεκτονικά πρότυπα που παρατηρούνται στα πλανητικά συστήματα, την αποτελεσματικότητα της ανίχνευσης των πλανητών και την κοινή εμφάνιση γιγάντιων και μικρών διερχόμενων πλανητών.

«Πιθανότατα αυτό για το οποίο είμαι πιο ενθουσιασμένος είναι η επανεξέταση αυτής της ιστορίας για το πώς σχηματίστηκε η Γη», δήλωσε η Weiss. «Τώρα που έχουμε περισσότερες πληροφορίες για το τι άλλα είδη πλανητικών συστημάτων υπάρχουν εκεί έξω, αναζητούμε πρότυπα, βρίσκουμε νέες ανακαλύψεις και αυτές οι δυνατότητες με ενθουσιάζουν».